Study programme 2017-2018 | Français | ||
Preparatory Teaching Placement | |||
Programme component of Certificate of Teaching for Upper Secondary Education- Psychology and Education à la Faculty of Psychology and Education |
Code | Type | Head of UE | Department’s contact details | Teacher(s) |
---|---|---|---|---|
UP-A1-AESSPE-010-M | Compulsory UE | DEROBERTMASURE Antoine | P316 - Méthodologie et formation |
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Credits | Weighting | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Français | 0 | 0 | 20 | 0 | 0 | 3 | 3 | Full academic year |
AA Code | Teaching Activity (AA) | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term | Weighting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P-SEMF-193 | Preparatory Teaching Placement | 0 | 0 | 20 | 0 | 0 | A | 100.00% |
Programme component |
---|
Objectives of Programme's Learning Outcomes
Learning Outcomes of UE
At the end of this course, students will be able
- to take a critical look at methodological skills and attitudes linked to the teaching of his domain;
- to analyze learning situations.
Content of UE
Introspection/Observation of learning situations
Seminar: analysis of learning situations
Prior Experience
Not applicable
Type of Assessment for UE in Q1
Q1 UE Assessment Comments
Student must write and submit a complete lesson including the mandatory information (skills, links to the curriculum, prerequisites, objectives, method, scientific resources) and related documents (documents for students, teaching materials ...). (50%)
Type of Assessment for UE in Q2
Q2 UE Assessment Comments
Presentation of observation elements in class (preparation of the training course). (50%)
Type of Assessment for UE in Q3
Q3 UE Assessment Comments
Student must write and submit a complete lesson including the mandatory information (skills, links to the curriculum, prerequisites, objectives, method, scientific resources) and related documents (documents for students, teaching materials ...). (50%) Presentation of observation elements in class (preparation of the training course). (50%)
Type of Resit Assessment for UE in Q1 (BAB1)
Q1 UE Resit Assessment Comments (BAB1)
Not applicable
Type of Teaching Activity/Activities
AA | Type of Teaching Activity/Activities |
---|---|
P-SEMF-193 |
|
Mode of delivery
AA | Mode of delivery |
---|---|
P-SEMF-193 |
|
Required Reading
AA | |
---|---|
P-SEMF-193 |
Required Learning Resources/Tools
AA | Required Learning Resources/Tools |
---|---|
P-SEMF-193 | Chamberland, G., Lavoie, L., Marquis, D. (2000) . 20Formules pédagogiques. Sainte-Foy : Presses de l’Université de Québec. Gauthier,C., Desbiens, J-F, Martineau, S., (2003). Mots de passe pour mieux enseigner. Presses de l'Université Laval, Collection : Formation et profession. Gauthier, C., Bissonnette, S., Richard, M., Castonguay, M. (2013). Enseignement explicite et réussite des élèves. la gestion des apprentissages. Bruxelles: De Boeck, coll. Pédagogies en développement". Hensler,H. & Therriault, A. (1997). Guide de la planification d’une leçon. Sherbrooke, Editions du CRP. Hollingsworth, J., & Ybarra, S. (2013). L’enseignement explicite. Une pratique efficace. Montréal: Chenelière Education. Adapté de l’anglais par Demers, D.D. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Objectifs, organisation et attentes de la formation pratique dispensée aux futurs agrégés de l’enseignement secondaire supérieur de la Faculté de Psychologie et des Sciences de l’Education et de la Faculté Warocqué d’Economie et de Gestion de l’Université de Mons (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Les recherches sur l’enseignement efficace en bref (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Guide pour « planifier des situations d’apprentissage » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Guide pour « interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines » et « gérer et évaluer des situations d’apprentissage » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Annexes du guide pour « interpréter adéquatement les situations vécues en classe et autour de la classe en mobilisant des connaissances en sciences humaines » et « gérer et évaluer des situations d’apprentissage » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. Bocquillon, M., Derobertmasure, A., Demeuse, M. (2017). Guide pour « porter un regard réflexif sur sa (une) pratique » (2e édition). Disponible sur le cours en ligne. |
Recommended Reading
AA | |
---|---|
P-SEMF-193 |
Recommended Learning Resources/Tools
AA | Recommended Learning Resources/Tools |
---|---|
P-SEMF-193 | Not applicable |
Other Recommended Reading
AA | Other Recommended Reading |
---|---|
P-SEMF-193 | Not applicable |
Grade Deferrals of AAs from one year to the next
AA | Grade Deferrals of AAs from one year to the next |
---|---|
P-SEMF-193 | Authorized |