Study programme 2020-2021 | Français | ||
Approaches to Young Adults and Adults in Educational Contexts | |||
Programme component of Certificate of Teaching for Higher Education (Science) For Students who do not hold another teaching certificate à la Faculty of Science |
Students are asked to consult the ECTS course descriptions for each learning activity (AA) to know what special Covid-19 assessment methods are possibly planned for the end of Q3 |
---|
Code | Type | Head of UE | Department’s contact details | Teacher(s) |
---|---|---|---|---|
US-C1-CAPNPO-012-M | Compulsory UE | DUROISIN Natacha | P316 - Méthodologie et formation |
|
Language of instruction | Language of assessment | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Credits | Weighting | Term |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Français | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1st term |
AA Code | Teaching Activity (AA) | HT(*) | HTPE(*) | HTPS(*) | HR(*) | HD(*) | Term | Weighting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P-SEDO-219 | School Life and Group Management | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | Q1 | |
P-SEDO-215 | Approaches to Young Adults and Adults in Educational Contexts | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | Q1 |
Programme component |
---|
Objectives of Programme's Learning Outcomes
Learning Outcomes of UE
At the end of this course, the students will be able to -Identify the intellectual, affective, institutional, cultural, technological, experience-based and socio-economical variables which have an effect on the behavior and theoretical apprenticeships and practical instructions of their students to control their processus of teaching and supporting their students
Content of UE
Late adolescence; young adulthood; organizational behavior/culture; socio- cultural approach of adult learning; style of teaching/ learning; professional /social integration,to control their processus of teaching and supporting their students
Prior Experience
Not applicable
Type of Assessment for UE in Q1
Q1 UE Assessment Comments
Not applicable
Type of Assessment for UE in Q3
Q3 UE Assessment Comments
Not applicable
Type of Resit Assessment for UE in Q1 (BAB1)
Q1 UE Resit Assessment Comments (BAB1)
Not applicable
Type of Teaching Activity/Activities
AA | Type of Teaching Activity/Activities |
---|---|
P-SEDO-219 |
|
P-SEDO-215 |
|
Mode of delivery
AA | Mode of delivery |
---|---|
P-SEDO-219 |
|
P-SEDO-215 |
|
Required Reading
AA | |
---|---|
P-SEDO-219 | |
P-SEDO-215 |
Required Learning Resources/Tools
AA | Required Learning Resources/Tools |
---|---|
P-SEDO-219 | Not applicable |
P-SEDO-215 | Berthiaume, D. (2015). La pédagogie de l'enseignement supérieur : repères théoriques et applications pratiques (tomes 1 et 2), édition Peter Lang, Berne. Bourgeois E., Nizet J. (2005). Apprentissage et formation des adultes, Paris Puf. Boutinet, J. P. (2013). Psychologie de la vie adulte, Paris Puf. Danse C , Faulx D. (2015). Comment favoriser l'apprentissage des adultes, Bruxelles, De Boeck. Blakemore S. & Choudhury S. (2006). Development of the adolescent brain: implications for executive function and social cognition. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(3/4), 296-312. Devernay, M. & Viaux-Savelon, S. (2014). Développement neuropsychique de l'adolescent : les étapes à connaître. Réalités pédiatriques, 187. 1-7. Charras, K. et al. (2012). L'enfance et l'adolescence in situ : facteurs environnementaux facilitateurs et inhibiteurs de troubles. Pratiques psychologiques, 18, 353-372. Vincenzo, C. (2001). Les jeunes adultes comme objet théorique. Recherches et Prévisions, 65, 5-18. Gaudet, S. (2007). L'émergence de l'âge adulte, une nouvelle étape du parcours de vie. Implications pour le développement de politiques. Gouvernement du Canada. Boutinet, J. (2004). Que savons-nous sur cet adulte qui part en formation ?. Savoirs, 4(1), 9-49. Roquet, P. (2009). L'émergence de l'accompagnement, Recherche et formation, 62, 13-24. Barbier J. & Wittorski, R. (2015). La formation des adultes, lieu de recompositions ?, Revue française de pédagogie, 190, 5-14. Mayen P. et Olry, P. (2012). Expérience du travail et développement pour de jeunes adultes en formation professionnelle, Recherche et formation, 70, 163-178. Faulx, D. & Danse, C. (2016). L'évaluation de la formation : comment la rendre utile pour les participants ? Constats et proposition de cinq stratégies d'évaluation partenariale. Evaluer. Journal international de Recherche en Education et Formation, 2(1), pp. 37-52. |
Recommended Reading
AA | |
---|---|
P-SEDO-219 | |
P-SEDO-215 |
Recommended Learning Resources/Tools
AA | Recommended Learning Resources/Tools |
---|---|
P-SEDO-219 | Not applicable |
P-SEDO-215 | Jarvis, P. (2004). Adult education and lifelong learning: theory and practice, Routledge, Cambridge Rogers, A. (2002) Teaching adults, Open University Press,London Tennant, M.(2005) Psychology and adult learning, Routledge, Cambridge Van de Velde, C. (2008), Devenir adulte : sociologie comparée de la jeunesse en Europe, P.U.F, Paris Brun P. (2017). Une approche de l'andragogie: Construction avec l'andragogue de l'interface d'enseignement de l'adulte apprenant, édition L'harmattan,Paris. |
Other Recommended Reading
AA | Other Recommended Reading |
---|---|
P-SEDO-219 | Vitali, C. (2015). Nouveaux enjeux pour La vie scolaire. Hachette Éducation. Labrégère, R. (2010). Territoires éducatifs. Quand la vie scolaire prend l'initiative. L'Harmattan. Gasparini, R. (2013). Un contexte tendu autour des questions de discipline. Dans : , R. Gasparini, La discipline au collège: Une analyse sociologique de la note de vie scolaire(pp. 15-26). Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France. Gasparini, R. (2013). La discipline au collège: Une analyse sociologique de la note de vie scolaire. Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France. doi:10.3917/puf.gaspa.2013.01. Perrenoud, P. (2000). Métier d'élève et sens du travail scolaire. Issy-les-Moulineaux : ESF. Perrenoud, P. (2011). Quand l'école prétend préparer à la vie... Développer des compétences ou enseigner d'autres savoirs ? Issy-les-Moulineaux : ESF, 221 p. de Saint Martin, C. (2012). Nommer les violences scolaires. Des incivilités au harcèlement scolaire. La lettre de l'enfance et de l'adolescence, 87(1), 119-126. doi:10.3917/lett.087.0119. Guillotte, A. (1999). Violence et Éducation: Incidents, incivilités et autorité dans le contexte scolaire. Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France. doi:10.3917/puf.guill.1999.01.Not applicable |
P-SEDO-215 | Not applicable |