Study programme 2024-2025Français
Clinique Institutionnelle
Programme component of Master's in Psychology (MONS) (day schedule) à la Faculty of Psychology and Education

CodeTypeHead of UE Department’s
contact details
Teacher(s)
UP-M1-MPSYCH-063-MOptional UEFOUCHET PhilippeP353 - Psychologie clinique
  • FOUCHET Philippe

Language
of instruction
Language
of assessment
HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) CreditsWeighting Term
  • Français
Français30000055.001st term

AA CodeTeaching Activity (AA) HT(*) HTPE(*) HTPS(*) HR(*) HD(*) Term Weighting
P-SPCE-235Clinique Institutionnelle300000Q1100.00%

Programme component

Objectives of Programme's Learning Outcomes

  • Analyse a situation (individually or collectively) in reference to theories and methodological approaches within psychology.
    • Master and appropriately mobilise knowledge and methodological approaches to understand and explain the normal/atypical/pathological functioning of individuals, groups or organisations.
    • Analyse and model a situation (individually or collectively) by critically selecting theories and methodological approaches.
  • Justifiably choose an intervention and implement and evaluate it.
    • Master knowledge on interventions to improve a given situation (individually or collectively), as well as implement them.
    • Critically analyse the extent and limitations of different types of intervention.
  • Act ethically and professionally.
    • Refer to ethical principles to define the framework of their professional practice.
    • Act in compliance with specific legislative frameworks and the code of conduct of Belgian psychologists.
    • Adopt professional attitudes (think critically, avoid prejudices, respect professional confidentiality, etc.).

Learning Outcomes of UE

Ouvrir un espace de discussion et de réflexion critique sur les fondements, les modalités de construction, les difficultés, les impasses et la pertinence des pratiques cliniques qui s'appuient spécifiquement sur le dispositif institutionnel.
 
Exposé oral qui s'appuie largement sur les échanges avec les étudiant.e.s.
 
Des références bibliographiques utiles pour la préparation du cours seront données aux étudiant.e.s.
 

UE Content: description and pedagogical relevance

A partir d'un documentaire (analysé et discuté avec les étudiant.e.s), le cours explorera différents aspects des dispositifs institutionnels dans le champ des pratiques psycho-médico-sociales. L'incidence du cadre institutionnel sur les pratiques cliniques (à la fois comme point d'appuis et comme obstacle à la construction de la clinique) sera au coeur des réflexions.
 

Prior Experience

Not applicable

Type of Teaching Activity/Activities

AAType of Teaching Activity/Activities
P-SPCE-235
  • Cours magistraux

Mode of delivery

AAMode of delivery
P-SPCE-235
  • Face-to-face

Required Learning Resources/Tools

AARequired Learning Resources/Tools
P-SPCE-235Not applicable

Recommended Learning Resources/Tools

AARecommended Learning Resources/Tools
P-SPCE-235Not applicable

Other Recommended Reading

AAOther Recommended Reading
P-SPCE-235Not applicable

Grade Deferrals of AAs from one year to the next

AAGrade Deferrals of AAs from one year to the next
P-SPCE-235Authorized

Term 1 Assessment - type

AAType(s) and mode(s) of Q1 assessment
P-SPCE-235
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted online

Term 1 Assessment - comments

AATerm 1 Assessment - comments
P-SPCE-235Travail écrit (rédiger en une page maximum la réponse à une question). La question et les consignes précises sont transmises aux étudiant.e.s en début de quadrimestre. Ce travail pourra être réalisé seul.e ou en groupe (maximum 4 étudiant.e.s).#newline#  

Resit Assessment - Term 1 (B1BA1) - type

AAType(s) and mode(s) of Q1 resit assessment (BAB1)
P-SPCE-235
  • N/A - Néant

Term 3 Assessment - type

AAType(s) and mode(s) of Q3 assessment
P-SPCE-235
  • Production (written work, report, essay, collection, product, etc.) - To be submitted online

Term 3 Assessment - comments

AATerm 3 Assessment - comments
P-SPCE-235Travail écrit (rédiger en une page maximum la réponse à une question). La question et les consignes précises sont transmises aux étudiant.e.s en début de quadrimestre. Ce travail pourra être réalisé seul.e ou en groupe (maximum 4 étudiant.e.s).#newline#  
(*) HT : Hours of theory - HTPE : Hours of in-class exercices - HTPS : hours of practical work - HD : HMiscellaneous time - HR : Hours of remedial classes. - Per. (Period), Y=Year, Q1=1st term et Q2=2nd term
Date de dernière mise à jour de la fiche ECTS par l'enseignant : 30/05/2024
Date de dernière génération automatique de la page : 07/09/2024
20, place du Parc, B7000 Mons - Belgique
Tél: +32 (0)65 373111
Courriel: info.mons@umons.ac.be